Regler i en ny reklamvärld
(Klicka för en större bild)

Regler i en ny reklamvärld

Shideh Goodarzi, Sven Olsson, Olivia Otterstedt, Marcus Rönne, Jakob Rönnerbäck & Joakim Sunding

399kr / st.
Häftad
Artikelnummer:9789172237506
Enhet:st.
Lagerstatus:Beställningsvara
St:
Marknadsrätten är ett område i förändring – globaliseringen, EU-samarbetet och inte minst internets framväxt påverkar allt mer. Lagar och marknadsetiska regler kring reklam är ett allt viktigare rättsområde som är under ständig utveckling. Ett exempel är hur reklambudskap får se ut på sociala medier. I boken analyserar författarna skilda aspekter, som den grundläggande yttrandefriheten i förhållande till reklambudskap, reklamidentifiering och den anknytande frågan om medverkansansvar samt miljöpåståenden och diskriminerande reklam.
Boken är ett samarbete mellan Institutet för Immaterial-, Marknadsförings- och Konkurrensrätt och Reklamombudsmannen för att belysa och analysera rättsutvecklingen genom lagstiftning, praxis och beslut. Bokens skilda kapitel är bearbetade examensarbeten författade av tidigare studenter vid Juridiska fakulteten, Uppsala universitet. Inledningen är skriven av Gunilla Welander som är jurist på Reklamombudsmannen.
Boken vänder sig i första hand till verksamma jurister inom det marknadsrättsliga området men även till personer verksamma inom reklam- och mediebranschen.


Sven Olsson; Marknadsföring och yttrandefrihet i sociala medier

Olivia Otterstedt; Native Advertising ­– kameleonten i det nya reklamlandskapet

Shideh Goodarzi; Reklamidentifiering i sociala medier

Joakim Sunding; Medverkansansvar för reklamidentifiering

Jakob Rönnerbäck; Miljöpåståenden i marknadsföring

Marcus Rönne; Könsdiskriminerande reklam

Skriv ut
Visa stor bild
PDF