Segerstedtinstitutet fyller tio år. Institutets rötter står att finna i ett våldsamt 1990-tal med en då spirande skinnskallemiljö, vars våld, anhängare och idéer letade sig in i svenska klassrum.
Redan då, för trettio år sedan, påbörjades ett utbyte mellan Kungälvs kommun och Göteborgs universitet. Syftet var att utveckla och utbilda om skolans demokratiska uppdrag i en miljö där många elever såg demokratin som sin fiende och agerade våldsamt och rasistiskt mot icke-vita skolkamrater. Vi såg, och ser fortfarande, institutet som en plattform där forskning och praktik möts och berikar varandra.
Denna bok dokumenterar institutets forskning under dess första decennium, men reflekterar också kring hur problem och lösningar kopplade till anti-demokratiska rörelser, våldsbejakande extremism, rasism och antisemitism har förändrats under samma tid.
Boken är skriven av institutets forskare och kollegor vid andra lärosäten som medverkat i våra studier eller vår utbildningsverksamhet. Den är indelad i enlighet med institutets fyra kunskapsområden radikalisering, minnet av Förintelsen, antisemitism och prevention.
Medverkar i boken gör Christer Mattsson, Thomas Johansson, Robin Andersson Malmros, Göran Larsson, Ola Flennegård, Katty Hauptman, Pontus Rudberg, Isabella Pistone, Mirjam Katzin, Eli Göndör, Martin M. Sjøen, Lasse Lindekilde, Oluf Gøtzsche-Astrup samt Roger Säljö.