Lyckobarnet är en självbiografisk berättelse. Boken handlar om Thomas, en judisk pojke som överlevde Förintelsen. Han var tio år när han släpptes ut från koncentrationslägret Sachsenhausen. 
Barnen hade det värst i koncentrationslägret. Det enda sättet att överleva var att arbeta hårt. Varje dag valde vakterna ut vilka som skulle leva och vilka som skulle dö. 
Thomas Buergenthal hade tur och överlevde. Men nästan hela hans familj dog i Förintelsen. Senare flyttade Thomas till USA och blev en berömd jurist och domare. 
Lyckobarnet är bearbetad till lättläst av Johan Werkmäster.
 
Lättlästnivå: 3 - Lätt